צרכנות
5 דקות קריאה

עובדות שלא כולם מכירים על העיר ראשון לציון

ראשל״צים? זה בשבילכם.

אייל רז 2024-05-09

עובדות שלא כולם מכירים על העיר ראשון לציון

ראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, מכילה בתוכה הרבה יותר ממה שנראה לעין. מעבר להיותה מרכז מסחרי ותרבותי, ישנם פרטים היסטוריים וייחודיים שאפילו התושבים המקומיים לא תמיד מודעים אליהם. הנה כמה עובדות מעניינות על העיר:
1. היקב הראשון בישראל
יקב ראשון לציון, שהוקם בשנת 1889 על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד, היה היקב הראשון בארץ ישראל. היקב היה חלק מתוכניתו של רוטשילד לתמוך בהתיישבות היהודית בארץ, והוא פועל עד היום. במקום פועל מוזיאון לתולדות היקב שמציע הצצה להיסטוריה של תעשיית היין בארץ.
2. בית הספר העברי הראשון
בית הספר העברי הראשון בארץ ישראל, שבו לימדו את כל המקצועות בעברית, נוסד בראשון לציון בשנת 1886. בית הספר הוקם ביוזמתו של דוד יודילוביץ' ונחשב לאחד ההישגים המשמעותיים של העיר. הוא היווה ציון דרך חשוב בהתחדשות השפה העברית כשפת הוראה ולימוד.
3. עץ השקמה ההיסטורי
באזור הישן של העיר, ליד רחוב רוטשילד, נמצא עץ שקמה בן מאות שנים, הנחשב לעץ העתיק ביותר בעיר. עץ זה הוא עדות חיה להיסטוריה הארוכה של האזור ולשורשיו החקלאיים. תושבי ראשון לציון מקפידים לשמור עליו והוא נחשב לאחד הסמלים המוכרים של העיר.
4. המוזיאון לתולדות ראשון לציון
המוזיאון לתולדות ראשון לציון, הממוקם במבנה ההיסטורי של בית הספר העברי הראשון, מציג את ההיסטוריה של העיר מאז הקמתה ועד ימינו. המוזיאון כולל תצוגות מרתקות על חיי המתיישבים הראשונים, התפתחות העיר והמאבק על השפה העברית.
5. ראשון לציון וחוף הים
לא כולם יודעים, אך חוף הים של ראשון לציון משתרע על פני כ-8 קילומטרים והוא אחד החופים הארוכים ביותר באזור המרכז. החוף מציע מתקנים מודרניים, מסעדות ובתי קפה, והוא מהווה מקום מפגש פופולרי לתושבי האזור ולמבקרים.

עובדות שלא כולם מכירים על העיר ראשון לציון

6. תרבות ופסטיבלים
ראשון לציון מתפארת בפסטיבל ימי זמר, הנערך מדי שנה בתקופת חול המועד פסח ומביא אליו אמנים מכל רחבי הארץ. הפסטיבל מציע מגוון הופעות מוזיקה, מחזות זמר ואירועים מיוחדים, ומשתתפים בו עשרות אלפי מבקרים.
7. סצנת קולינריה מתפתחת העיר הפכה בשנים האחרונות למוקד קולינרי עם מגוון רחב של מסעדות, בתי קפה וברים. רחוב רוטשילד הפך למרכז אוכל תוסס עם מסעדות טרנדיות ודוכני אוכל רחוב איכותיים, המציעים חוויות טעמים מגוונות.
8. פארקים ושטחים ירוקים ראשון לציון מתגאה במגוון פארקים רחבים ומטופחים. פארק נאות שקמה, למשל, הוא אחד הפארקים הגדולים בעיר, המציע מסלולי הליכה, מדשאות רחבות, מתקני משחקים ופינות ישיבה נוחות. פארקים אלו מספקים מרחבי פנאי ירוקים לתושבי העיר ומהווים ריאה ירוקה בתוך העיר המתפתחת.
9. שימור המורשת ההיסטורית ראשון לציון משקיעה בשימור מבנים היסטוריים ושחזורם. המושבה ההיסטורית בעיר כוללת מבנים מהתקופה הראשונית של ההתיישבות היהודית בארץ, והיא מהווה יעד תיירותי מעניין. המבנים הללו מספרים את סיפורם של המתיישבים הראשונים ומציגים את ההיסטוריה העשירה של העיר.
לסיכום
ראשון לציון היא עיר עם היסטוריה עשירה והווה מתפתח ומגוון. מעבר למה שנראה לעין, יש בה פינות נסתרות וסיפורים מרתקים שמספרים את סיפורה המיוחד של העיר. בין אם זה היקב הראשון בארץ, הפארקים הירוקים או עץ השקמה ההיסטורי, ראשון לציון היא עיר שממשיכה להפתיע ולרתק את תושביה ומבקריה.